Írjon-e puskát a gyerek?


Facebook


Youtube


Instagram

Igen!

Lehet, hogy most sok pedagógus megbotránkozik, de mikor tanítottam, a témazárókon megengedtem a diákoknak, hogy puskát használjanak. Mindössze három feltétele volt a dolognak:

  • Be kellett mutatni óra előtt a puskát, majd az asztalon is lehetett hagyni – ezzel leellenőriztem a puska „minőségét”, és kizártam a puskázás okozta szorongást is.
  • A puskának meg kellettek felelni bizonyos szabályoknak: kézzel írott, tömör, lényegkiemelő (nem lehetett a tankönyvet kimásolni), jól strukturált, és kicsi.
  • Nem lehetett másnak átadni – csak az használhatta, aki készítette.

Miért is tettem ezt?

Azért, mert a megfelelő puskaírás támogatja a tanulást. Puskázni csak az tud igazán jól és hatékonyan, aki már ismeri a tananyagot, amiből vizsgázik.

Ahhoz, hogy a diák el tudja készíteni a puskát, legalább kétszer biztosan el kell olvasnia a leckét. A puska gyártása feltételezi a megértést, a lényegkiemelést – segít rendszerezni a tananyagot, és készítése közben már sok ismeretanyagot önkéntelenül is rögzít az agyunk. A puskán való eligazodáshoz is szükséges a tananyag tartalmának és struktúrájának egészen mély ismerete – amivel a lecke újabb módon tárolódik – vizuálisan, ami segíti az információk jobb elérését.

Tehát a puska készítése egy komoly, rendszerező tanulási folyamatot feltételez. Utána már nem is szükséges használni, mert annak azért vannak buktatói:

  • Nem mindig sikerül a puskát használni (de ha mégis, ott esz meg a fene, ha nem írtam!!!)
  • Ha a diák csak a puskájára számít (közben elfeledkezik arról, hogy már tudja is az anyagot), ez szorongáshoz, leblokkoláshoz vezethet.
  • A puska csak alapinformációkat tartalmaz – az ok-okozati viszonyok, összefüggések felismerését gátolhatja a csak a puskázásra való koncentrálás.
  • És persze ott a lebukás veszélye!

Úgyhogy nyugodtan írjon a gyerek puskát, de tudatosuljon benne, hogy használata nélkül is képes megírni a dolgozatát!

Puskát szívesen írnak a gyerekek, innen már csak egy kicsi lépés, hogy rávegyük őket arra, hogy puska helyett jegyzeteket gyártsanak.

Gyakoroljátok a puskaírást (jegyzetelést) az eTalOnline matematika felvételi előkészítő egyik videójának tananyagán!

A szerzőről

Az eTalOnline egyik alapítója Boronyák Enikő pszichológus, gyógypedagógus, tanulásmódszertani szakember. Az ismeretek átadásának tanulásmódszertani, didaktikai kidolgozását végzi.

„Tudod, hogy mi a tanulásmódszertan? Megtanulni tanulni. Én vagyok az a csapatban, aki úgy állította össze a tananyagot, hogy ha végig haladsz rajta, akkor minden a helyére kerülhet a fejedben. Mert tudom, hogy mit hogyan kell elmagyaráznunk neked annak érdekében, hogy a felvételi stresszhelyzetében is a legjobbat hozd ki magadból.”