A rövid távú emlékezet
A tanulás feltétele és “következménye” is az emlékezés, az agy egyik legsajátosabb tulajdonsága. Memóriánkból vagyunk képesek előhívni és használni azokat az információkat, melyeket a tanulás során oda tároltunk el.
De hogyan is működik a memóriánk?
Az emlékezés szakaszai
Az emlékezés három szakaszra bontható fel.
Az elsőben, a kódolás szakaszában a tényeket elhelyezzük a memóriánkban. Ez történik akkor, mikor tanulunk.
A második szakasz a tárolás, amely során a tényeket a memóriánkban raktározzuk, megőrizzük.
A harmadik az előhívás szakasza, mikor a tényeket visszanyerjük az emlékezetből – például olyankor, mikor felelünk, vagy dolgozatot írunk.
Az emlékezeti tárak
A memóriánk nem egységes, három különböző rendszerből áll. Ezek a rendszerek bár elkülönülnek, de működésük során kapcsolatba lépnek egymással.
A három rendszer a következő:
- szenzoros emlékezet
- rövid távú emlékezet
- hosszú távú emlékezet
Szenzoros emlékezet
A tanulás szempontjából nincsen jelentősége, az érzékszervek által közvetített információkat tárol, de nagyon rövid ideig, és ezek az információk nem is tudatosulnak. Ennek a memóriánknak köszönhetjük például, hogy mikor észreveszünk az utcán egy pocsolyát, akkor kikerüljük.
Rövid távú emlékezet
Csak a figyelmünket felkeltő információk jutnak át a szenzoros memóriából a következő emlékezeti tárba. Ez a tár – ahol csak korlátolt ideig, és behatárolt mennyiségű információt vagyunk képesek tárolni – a rövid távú emlékezet, vagy más néven munkamemória.
Hosszú távú emlékezet
A hosszú távú emlékezet az információkat néhány perces időtartamtól, csaknem élethosszúságú időtartamig képes tárolni.
A munkamemória működésének szakaszai
Kódolás
Amikor az információ a memóriába kerül, átíródik valamilyen kódba. Ha meg kell jegyezni például egypár állat képét hogyan teszed ezt? Ha megőrzöd az ábrák képét a memóriádban – ez a vizuális kódolás. Ismételgetheted magadban a a képek nevét? – ez az akusztikus kód. Vagy jelentést adtál az egymás utáni képeknek, összefüggésbe hoztad őket – ezt hívjuk szemantikus ( jelentés alapú) kódolásnak.
A kutatások arról tanúskodnak, hogy a munkamemória esetén az akusztikus kód – a folyamatos ismételgetés – az információ aktívan tartásának a legcélszerűbb módja.
Tárolás
Talán a legmeglepőbb tény a rövid távú emlékezettel kapcsolatban, hogy kapacitása nagyon korlátozott. Átlagosan hét elem, esetleg kettővel több, vagy kevesebb (7 + 2). Vannak, akik mindössze öt tételt képesek megtartani, mások akár kilencet is. Furcsának tűnhet ilyen pontos számot ráhúzni az emberek összességére, mikor köztudott, hogy milyen nagymértékben különbözünk az emlékezeti képességek tekintetében. Ezek a különbségek azonban első sorban a hosszú távú emlékezetre vonatkoznak!
Ezt úgy képzelhetjük el, mintha 5-9 fiókja lenne a memóriánknak, amelyekbe mindig csak egyetlen tárgy helyezhető el. A kérdés az, hogy miképpen tudjuk az információkat „tömbösíteni” – azaz több elemből egyet gyártani, hogy az beférjen a fiókunkba. Így a rövid távú memória kapacitása pontosabban, mint 7+2 tömb fejezhető ki.
Az itt leírt 16 elemből álló számsort hogyan tudnánk 4 tömbbé alakítani, hogy elférjen a rövid távú memóriánkban?
1 9 5 6 1 8 4 8 1 5 2 6 1 2 4 1
Ha észrevetted, hogy ez négy ismert évszám: 1956, 1848, 1526 és 1241 – akkor azonnal már csak négy tömböt kell megjegyezned!
Előhívás
A kísérletek azt mutatják, hogy minél több elemet tárol az ember a rövid távú memóriájában, annál lassabb a felidézés. Ha azt a feladatot kapod, hogy jegyezz meg 3 különböző számjegyet, és megkérdezik, hogy az adott szám szerepelt-e közöttük – ennek eldöntése rövidebb ideig tart, mint, ha ugyanezt a kísérletet 6 számjegy megjegyzése mellett kérik.
Felejtés
A rövid távú memóriában az információk kb. 3-4 percig tarthatók meg, utána elhalványulnak. A másik módja a munkamemóriában tárolt információ felejtésének – a kiszorítás. Az előbbi fiókos példánál maradva, ha beteltek a fiókok, és mégis új információt szeretnénk „eltenni”, akkor ki kell valamit dobni a fiókban előzőleg benne levő dolgokból. Így az új információk kiszorítják a régieket.
A munkamemóriának nagy szerepe van a a tanulás során. Erről ebben a cikkben olvashatsz.