Barion Pixel

Nehezebb vagy könnyebb lesz-e…

… a felvételi az előző évihez képest? 

Gyakran teszik fel ezt a kérdést az épp felvételi előtt álló gyerekek és szüleik is. Mivel már közel tíz éve tartunk felvételi előkészítőket, tudják, hogy folyamatában követjük az eredményeket, feltételezik, hogy mi biztosan látunk valamilyen trendet, szabályosságot. 

…mindig nehezebb lesz, hisz kevesebb a gimnáziumi férőhely… vagy …mindig könnyebb lesz, hisz titkolni kell az oktatás színvonalának a csökkenését, a tanárhiányt, a digitális oktatás hiányosságait … vagy …egy nehezebb felvételit mindig egy könnyebb követ…stb.

A rossz hírünk az, hogy ilyen szabályosságok nincsenek. Persze jósolhatnánk, hisz ötven százalékos esélyünk lenne a találatra, ami nem is rossz! De nem tesszük, inkább kicsit elemezzük az elmúlt öt év felvételi eredményeinek országos átlagát, és nézzük meg azokat a dolgokat, amiket valóban le lehet ezekről olvasni, vizsgáljuk meg az eredmények viszonylag jól azonosítható hátterét.

A fenti diákon az elmúlt öt év felvételi eredményeinek országos átlagait láthatjátok különböző osztályfokokon.

Általában a matek felvételik pontszáma alacsonyabb, mint a magyaré. Jellemzően a 4. osztályosok átlaga a legmagasabb, őket követik a 6. osztályosok, majd a nyolcadikosok. Mivel nyolcadikban már muszáj felvételizni, nagyobb a szórás, ami rontja az országos átlag eredményét is. Náluk az is leolvasható, hogy így össz pontszám is meglepően alacsony – a maximum 100 pontból 50 pont körül mozog.

Ha tanulmányozzuk a felvételi feladatlapok tartalmát is, akkor megállapítható, hogy a különböző évek pontszámainak eltérése jellemzően annak függvénye, hogy van-e a matek feladatlapon egy-két kimondottan nehezen, hosszú idő alatt megoldható feladat, vagy eddig ritkán előforduló bonyolultabb szöveges feladat. A magyar eredményeket nagyban befolyásolja  mennyi és milyen hosszú a szövegértés, milyen arányban vannak az anyanyelvi kompetenciát igénylő feladatok, illetve az összetett, figyelmetlenség miatt könnyen elrontható feladvány is mérhetően rontani szokta az eredményeket.

Ezért nagyon fontos, hogy a gyerekek a tárgyi tudás gyarapítása mellett felvételizni is megtanuljanak – vagyis ismerjék azokat a problémamegoldó stratégiákat, tipikus megoldási utakat, amelyekkel gyorsan és pontosan tudják megoldani a feladatokat. Ez segít nekik a megfelelő időgazdálkodásban is – ez egy rendkívül fontos tényező, hisz a rendelkezésre álló 45 perc nagyon kevés. Sokan nem a tudás hiánya miatt, hanem azért vesztenek pontot, mert kifutnak az időből. Ráadásul ez egy olyan stresszhelyzetet is teremt, ami még tovább rontja a teljesítményét.

Épp ezért, az elején feltett kérdésre a válaszunk a következő:

„Ha könnyű lesz, az mindenkinek könnyű lesz, ha nehéz, az mindenkinek nehéz lesz. Így majdnem mindegy, hogy a januári felvételi könnyű vagy nehéz lesz-e.” 

A majdnem szónak jelentősége van! Az, aki megfelelő módszerekkel, célzottan készül a felvételre, az jobban jár a nehéz felvételivel, hisz az átlaghoz képest neki könnyebb lesz, úgyhogy ő drukkoljon egy nehéz felvételinek!

A szerzőről

Az eTalOnline egyik alapítója Boronyák Enikő pszichológus, gyógypedagógus, tanulásmódszertani szakember. Az ismeretek átadásának tanulásmódszertani, didaktikai kidolgozását végzi.

“Tudod, hogy mi a tanulásmódszertan? Megtanulni tanulni. Én vagyok az a csapatban, aki úgy állította össze a tananyagot, hogy ha végig haladsz rajta, akkor minden a helyére kerülhet a fejedben. Mert tudom, hogy mit hogyan kell elmagyaráznunk neked annak érdekében, hogy a felvételi stresszhelyzetében is a legjobbat hozd ki magadból.”