Lehet, hogy most sok pedagógus megbotránkozik, de mikor tanítottam, a témazárókon megengedtem a diákoknak, hogy puskát használjanak. Mindössze három feltétele volt a dolognak:
Be kellett mutatni óra előtt a puskát, majd az asztalon is lehetett hagyni – ezzel leellenőriztem a puska „minőségét”, és kizártam a puskázás okozta szorongást is.
A puskának meg kellettek felelni bizonyos szabályoknak: kézzel írott, tömör, lényegkiemelő (nem lehetett a tankönyvet kimásolni), jól strukturált, és kicsi.
Nem lehetett másnak átadni – csak az használhatta, aki készítette.
Miért is tettem ezt?
Azért, mert a megfelelő puskaírás támogatja a tanulást. Puskázni csak az tud igazán jól és hatékonyan, aki már ismeri a tananyagot, amiből vizsgázik.
Ahhoz, hogy a diák el tudja készíteni a puskát, legalább kétszer biztosan el kell olvasnia a leckét. A puska gyártása feltételezi a megértést, a lényegkiemelést – segít rendszerezni a tananyagot, és készítése közben már sok ismeretanyagot önkéntelenül is rögzít az agyunk. A puskán való eligazodáshoz is szükséges a tananyag tartalmának és struktúrájának egészen mély ismerete – amivel a lecke újabb módon tárolódik – vizuálisan, ami segíti az információk jobb elérését.
Tehát a puska készítése egy komoly, rendszerező tanulási folyamatot feltételez. Utána már nem is szükséges használni, mert annak azért vannak buktatói:
Nem mindig sikerül a puskát használni (de ha mégis, ott esz meg a fene, ha nem írtam!!!)
Ha a diák csak a puskájára számít (közben elfeledkezik arról, hogy már tudja is az anyagot), ez szorongáshoz, leblokkoláshoz vezethet.
A puska csak alapinformációkat tartalmaz – az ok-okozati viszonyok, összefüggések felismerését gátolhatja a csak a puskázásra való koncentrálás.
És persze ott a lebukás veszélye!
Úgyhogy nyugodtan írjon a gyerek puskát, de tudatosuljon benne, hogy használata nélkül is képes megírni a dolgozatát!
Puskát szívesen írnak a gyerekek, innen már csak egy kicsi lépés, hogy rávegyük őket arra, hogy puska helyett jegyzeteket gyártsanak.
Az eTalOnline egyik alapítója Boronyák Enikő pszichológus, gyógypedagógus, tanulásmódszertani szakember. Az ismeretek átadásának tanulásmódszertani, didaktikai kidolgozását végzi.
“Tudod, hogy mi a tanulásmódszertan? Megtanulni tanulni. Én vagyok az a csapatban, aki úgy állította össze a tananyagot, hogy ha végig haladsz rajta, akkor minden a helyére kerülhet a fejedben. Mert tudom, hogy mit hogyan kell elmagyaráznunk neked annak érdekében, hogy a felvételi stresszhelyzetében is a legjobbat hozd ki magadból.”