De mitől?
Ugye mindenki számára egyértelmű, hogy mikor alszunk, relaxálunk, meditálunk, nem tudunk vizsgázni, felelni – a teljesítményünk nulla. De azt az érzést is biztosan sokan megtapasztalták, hogy annyira izgultak, hogy képtelenek voltak bármit is kinyögni, leblokkoltak és a teljesítményük értékelhetetlen lett.
Egyfajta feszültség a teljesítést követelő helyzetekben – ha nem túl magas – természetes dolog, és minden felelésnél, dolgozatírásnál, szereplésnél megjelenik. Ez a drukk még növelheti is a teljesítményt. Ha viszont ez a szorongás miatti izgalmi állapot túl nagymértékű, akkor az gátolja azt.
Az összefüggés egy harang alakú görbén írható le:
Látható, hogy az izgalomnak van egy olyan – nem túl alacsony és nem is túl magas – szintje, ahol a legtöbbet tudod kihozni magadból, ahol a legoptimálisabb a teljesítményed. Az az alatti túlzott nyugalom vagy érdektelenség, illetve az optimálisabb szint feletti vizsgadrukk, lámpaláz, szorongás viszont egyaránt rontja a végeredményt.
Persze a túlságosan nagy izgalom a gyakoribb. Ennek a törvényszerűségnek a bizonyítéka, hogy miután lefeleltél vagy beadtad a dolgozatodat és az izgalmad alábbhagy, gyakran eszedbe jutnak azok a válaszok, amit a vizsgadrukk nyomása alatt nem tudtál megválaszolni. Ha ez így van, és tudod, hogy „túlizgulós” vagy, akkor az egyik teendőd, hogy próbáld meg valamilyen módon lejjebb szorítani a szorongásodat, és az optimális szintet elérni.
De csodát azért ne várj, ezek is csak akkor műkődnek, ha tanultál!
Az eTalOnline egyik alapítója Boronyák Enikő pszichológus, gyógypedagógus, tanulásmódszertani szakember. Az ismeretek átadásának tanulásmódszertani, didaktikai kidolgozását végzi.
“Tudod, hogy mi a tanulásmódszertan? Megtanulni tanulni. Én vagyok az a csapatban, aki úgy állította össze a tananyagot, hogy ha végig haladsz rajta, akkor minden a helyére kerülhet a fejedben. Mert tudom, hogy mit hogyan kell elmagyaráznunk neked annak érdekében, hogy a felvételi stresszhelyzetében is a legjobbat hozd ki magadból.”